Met Bloom de hoeken in!


Met Bloom de hoeken in…

De kleuterklas is een rijke leeromgeving vol ontdekking en spel. Kinderen bouwen in de bouwhoek, spelen rollenspellen in de huishoek, onderzoeken in de ontdekhoek en tekenen of schilderen in de creatieve hoek. Maar hoe zorg je er als leerkracht voor dat deze hoeken niet alleen uitnodigen tot spel, maar ook tot leren op verschillende niveaus?

De taxonomie van Bloom biedt hier een waardevol kader. Hoewel Bloom vaak wordt gebruikt in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs, is het juist ook in de kleuterklas een krachtige tool om kinderen uit te dagen, zeker de kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong.

Wat is de taxonomie van Bloom?

De taxonomie van Bloom (Rombaut et al., 2020). beschrijft verschillende niveaus van denken en leren. Van eenvoudige vormen van kennis en begrip, naar meer complexe vaardigheden zoals analyseren, evalueren en creëren. In een kleutervriendelijke vertaling kun je het zien als een trap van denken:

  1. Onthouden – Weten, benoemen, aanwijzen

  2. Begrijpen – Uitleggen, sorteren, vertellen

  3. Toepassen – Gebruiken, nabouwen, doen

  4. Analyseren – Vergelijken, verschillen zien, onderdelen ontdekken

  5. Evalueren – Beoordelen, keuzes maken, vertellen waarom

  6. Creëren – Zelf bedenken, ontwerpen, iets nieuws maken

Voor jonge kinderen betekent dit dat je hun spel en activiteiten kunt verdiepen door vragen of opdrachten die een stapje verder gaan.

Waarom Bloom in de kleuterklas?

Uit onderzoek van Walsh en Kemp (2019) blijkt dat het gebruik van hogere orde vragen tijdens voorleessessies leidt tot complexer taalgebruik bij kleuters met kenmerken van begaafdheid. Door al vroeg in te zetten op diepgaande denkvragen kan de cognitieve en talige ontwikkeling van deze kinderen actief worden ondersteund.

Veel leerkrachten ervaren dat werken met Bloom lastig is in de onderbouw: “Kinderen spelen toch vooral?” Maar juist in dat spel liggen kansen om rijke denkvragen te stellen en kinderen te begeleiden in hun ontwikkeling.

  • Voor álle kinderen: Bloom helpt om variatie aan te brengen in je vragen en opdrachten. Zo stimuleer je niet alleen kennis, maar ook creatief en kritisch denken.

  • Voor kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong: zij hebben vaak behoefte aan meer uitdaging dan alleen herhalen en toepassen. Met Bloom kun je hen prikkelen om te analyseren, te reflecteren en zelf nieuwe dingen te bedenken.

  • Voor jou als leerkracht: Bloom geeft houvast. Het is een praktische kapstok om spel en leren te verbinden en te differentiëren binnen je klas.

Met Bloom de hoeken in…

Stel je voor: je loopt met de taxonomie van Bloom in je achterhoofd door de verschillende hoeken van de klas.

  • Bouwhoek

    • Onthouden: “Welke blokken heb je al gebruikt?”

    • Analyseren: “Waarom valt je toren steeds om, wat zou sterker zijn?”

    • Creëren: “Kun je een gebouw maken dat nog niemand eerder heeft bedacht?”

     

  • Huishoek

    • Begrijpen: “Wat doen papa’s en mama’s meestal als ze thuiskomen?”

    • Evalueren: “Wie zorgt het beste voor de baby, en waarom?”

    • Creëren: “Kun je een nieuw feestje bedenken dat we thuis zouden kunnen vieren?”

     

  • Ontdekhoek

    • Toepassen: “Kun je deze voorwerpen sorteren op kleur of vorm?”

    • Analyseren: “Wat is hetzelfde en wat is anders bij deze bladeren?”

    • Creëren: “Kun je een eigen experiment bedenken met water?”

     

  • Kunst/creatieve hoek

    • Onthouden: “Welke kleuren heb je al gebruikt?”

    • Evalueren: “Welke tekening vind je het mooist en waarom?”

    • Creëren: “Kun je iets schilderen dat niemand anders nog heeft gemaakt?”

    Door goede vragen te stellen, geef je kinderen meer diepgang in hun spel en laat je ze ervaren dat leren veel meer is dan alleen antwoorden geven.

Praktische tool voor leerkrachten

Veel leerkrachten geven aan dat ze het moeilijk vinden om in het moment op verschillende niveaus vragen te stellen. Daarom maak ik praktische kaarten per hoek die je kunt uitprinten en gebruiken in de klas. Op de kaarten staan per hoek voorbeeldvragen en opdrachten, passend bij de zes niveaus van Bloom.

Zo kun je spelenderwijs werken aan denkvaardigheden en bied je kinderen de kans om hun talenten te ontwikkelen, ieder op zijn of haar eigen niveau.

! De praktische kaarten zijn vanaf 1 september beschikbaar in mijn downloads! 

Meerwaarde van “Met Bloom de hoeken in”

  • Het geeft structuur en inspiratie voor de leerkracht.

  • Het biedt uitdaging voor kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong.

  • Het versterkt de kwaliteit van spel en leren in de kleuterklas.

Met Bloom in de hoeken maak je van spelen écht leren – voor ieder kind!

Bronnen:

  • Anderson, L. W., & Krathwohl, D. R. (2001). A Taxonomy for Learning, Teaching, and Assessing: A Revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives. Allyn & Bacon.
  • Rombaut, E., Molein, I., & Van Severen, T. (2020). De herziene taxonomie van Bloom in de klas: Een inspiratieboek voor de leraar. Pelckmans.
  • Walsh, R., & Kemp, C. (2019). The Effect of Higher-Order Questioning on the Complexity of Gifted Preschoolers’ Language. Australasian Journal of Gifted Education, 28(1), 5–15.