Trainingen


Hallo en welkom!                                                              

Zijn er kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong of (hoog)begaafdheid ook een uitdaging bij jouw thuis of op school?
Loop jij er ook tegenaan dat je niet goed weet wat je met kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong en of (hoog)begaafdheid in de groep aan moet? Of zou je graag meer over hen te weten willen komen?

Dan ben je bij mij aan het goede adres!

Het begeleiden van kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong en of hoogbegaafdheid is niet altijd gemakkelijk. Toch zijn er genoeg tools om ook deze kinderen goed te kunnen begeleiden binnen jouw school, de onderbouw, maar ook thuis.

Op school is het direct en goed aansluiten bij een kind met een ontwikkelingsvoorsprong en  hoogbegaafdheid, is van groot belang. Maar hoe doe je dat? Daarmee kan ik je helpen!

Het begint met het signaleren en daarna een uitdagende leeromgeving te creëren. Maar ook in de sociale ontwikkeling hebben deze kinderen een andere begeleiding nodig. Praktische handvatten voor een passend aanbod en tips om dit uit te voeren in jouw groep kunnen je hierbij helpen.

Ik wil samen op zoek naar wat voor jullie school, bij jou in de groep, werkt. Net als kinderen is geen school of leerkracht hetzelfde. Daarbij gaat het om visie. Hoe zien jullie deze kinderen, welke mogelijkheden zijn er, wat is jouw eigen kennis over deze kinderen?
Een mooi uitgangspunt om samen vorm te geven.

Ben je een ouder en zou je wel wat tips kunnen gebruiken bij het opvoeden en begeleiden van deze kinderen?

Neem gerust contact met mij op! Dan kijken we samen verder naar wat jij nodig hebt!

Trainingen.

Sinds 4 jaar geef ik, in samenwerking met Slimme Kleuters, trainingen op maat.
Ik verzorg trainingen, korte workshops en begeleiding van leerkracht op scholen op het gebied van (hoog)begaafdheid.

Mogelijke trainingen op het gebied van hoogbegaafdheid

Basis en bewustwording

Hoogbegaafdheid

  • Wat is hoogbegaafdheid (mythes en feiten)?

  • Signalen van ontwikkelingsvoorsprong in groep 1-2 en verder.

  • Het verschil tussen slim, (hoog)begaafd en onderpresteren.

Slimme kleuters in beeld

  • Hoe herken je kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong?

  • Wat hebben zij nodig in de groep?

  • Praktische materialen en opdrachten.

Profielen van Betts & Neihart

  • De zes HB-profielen in de klas.

  • Hoe herken je ze en wat betekent dit voor begeleiding?

Didactisch en pedagogisch handelen

Differentiëren voor hoogbegaafde leerlingen

  • Compacten en verrijken.

  • Praktische voorbeelden en werkvormen.

Werken met Bloom in de klas

  • Van kennis naar hogere orde denken.

  • Ontwerpen van uitdagende opdrachten.

Executieve functies bij (hoog)begaafde kinderen

  • Wat zijn executieve functies?

  • Hoe kun je deze spelenderwijs versterken?

Motivatie en onderpresteren

  • Waarom presteren slimme kinderen soms niet naar vermogen?

  • Strategieën om motivatie en eigenaarschap te vergroten.

Sociaal-emotioneel en begeleiding

Sociaal-emotionele ontwikkeling van HB-leerlingen

  • Perfectionisme, gevoeligheid en faalangst.

  • Balans tussen uitdaging en welbevinden.

Mindset en veerkracht

  • Groeimindset vs. statische mindset.

  • Praktische oefeningen voor in de klas.

School- en teamontwikkeling

Een plusklas opzetten en vormgeven

  • Waarom, voor wie en hoe?

  • Voorbeelden van jaarplannen en materialen.

Signaleren en begeleiden van HB-leerlingen

  • Handelingsgericht werken met HB.

  • Samenwerking ouders – school – kind.

Bouwen aan een doorgaande lijn HB-beleid

  • Van kleuter tot VO: continuïteit in begeleiding.

  • Koppeling met het schoolplan.

Praktijkgerichte workshops

Denksleutels en creatieve denkactiviteiten

  • Zelf opdrachten ontwerpen en toepassen.

  • Oefenen met materialen en werkvormen.

Filosoferen met kinderen

  • Hoe voer je een goed gesprek met slimme denkers?

  • Werkvormen voor groep 1-8.

Wetenschap & techniek voor HB-kinderen

  • Ideeën voor uitdagende thema’s en onderzoekend leren.

  • Structuur bieden in het proces.

AI en hoogbegaafdheid

  • Hoe kan ChatGPT helpen bij het ontwikkelen van verrijkend materiaal?

  • Praktische tips en voorbeelden.

Aanvullend (voor ouders en / of onderwijs)

Ouderavond hoogbegaafdheid

  • Inzicht in de leefwereld van HB-kinderen.

  • Tips voor thuis: omgaan met gevoeligheid, motivatie en ruzies.

Samenwerken met ouders

  • Hoe maak je van ouders een partner in begeleiding?

  • Praktische communicatievaardigheden.

Psycho-educatie bij kinderen

  • Hoe leg je kinderen zelf uit wat HB is?

  • Materialen en oefeningen voor school en thuis.


Interesse?

Mocht je interesse hebben in een van deze trainingen?

Neem dan contact met mij op via Suzan@iqudo.nl of bel mij: 0623063456.

Suzan

 

– IQudo “waardering voor het (HB)onderwijs” – Suzan Guliker